Spijt? Of ik ergens spijt van heb? O, daar hoef ik niet lang over na te denken. Ik heb er spijt van dat ik ooit getrouwd was. Dat had ik nooit moeten doen.
Waarom niet? Omdat ik mij mee liet slepen met ‘hoe hoort het’. Met het voldoen aan het verwachtingspatroon van ‘het normale’. Ik heb geen weerstand geboden tegen de wens van mijn ouders en mijn vrienden. Een vrouw zonder man, geen kinderwens en alleen maar werken. Dat is niet wat de moraal, de maatschappij of het leven acceptabel vindt.
Dom natuurlijk. Hartstikke dom, want ik had een geweldig leven. Ik werkte bij de Europese afdeling van een Canadees bedrijf. Stel je daar niet al te veel van voor. De hele Europese afdeling bestond uit vier man. De directeur, de vertegenwoordiger, de boekhouder en ik. Fijne mensen. We konden het goed met elkaar vinden. Al het administratieve werk was voor mij. Dat was voor die hele digitale bedoening aan de orde kwam. Ik heb zelfs nog gewerkt met een telex. Dankzij mijn talenkennis mocht ik regelmatig met de directeur mee op zakenreis. Ik spreek Engels, Spaans, Italiaans, Frans en Duits. Dat was voor de directeur wel makkelijk. Die sprak alleen maar Engels.
Ja, we sliepen in hotels. Altijd aparte kamers en nee, er is nooit iets voorgevallen dat je als ongepast zou kunnen bestempelen. We waren de directeur en een medewerkster. Hij was netjes getrouwd en ik niet. Ja, ook door hem werden daar wel eens opmerkingen over gemaakt, maar zijn insteek was anders. Als ik zou veranderen in een getrouwde vrouw met kinderen moest hij op zoek naar een nieuwe medewerkster en dat zou niet mee gaan vallen.
Hoe ik mijn man leerde kennen? Dat was op de tennisclub. Het was een aardige jongen met wie ik goed kon praten. Ik zat net in een periode van vragen, angsten en onzekerheden. Zorgen over mijn biologische klok, weinig echte vrienden, hoe zal het zijn als ik oud word? Ga ik mijn eentje sterven en wie vindt mij dan? Het grappige was dat we allebei nog maagd waren. Niet vanwege een geloofsovertuiging hoor. Het was er nooit van gekomen en ik taalde er ook niet naar. Een klef en onsmakelijk gedoe vond ik het. Maar goed. Ik heb mij dus laten meevoeren op de stroom van ‘hoe hoort het’, de druk van mensen uit mijn omgeving en mijn eigen onzekerheden. We trouwden en al snel bleek dat mijn man geen genoeg van de bedpret kon krijgen. Hoe hij aan dat overmatige libido kwam, is mij nog steeds een raadsel. Van mijn kant kwamen er geen aanmoedigingen of voorstellen. De bronstige hengst moest het doen met een ijskonijn. Echt, ik vond er niets aan. Helaas werd ik wel zwanger en moest mijn baan opzeggen. God, wat deed dat pijn.
Ja, natuurlijk wilde ik graag een goede moeder zijn en om even onbescheiden te zijn: ik was dat ook. Ik heb ze gekneed tot zelfstandige wezens die hun eigen weg konden bepalen. Dat heb ik bewust gedaan, omdat ze zo snel mogelijk het huis uit moesten zijn. Ik wilde weer aan het werk. Ik trok al dat geouwehoer van veel andere moeders niet. Hun hele leven draaide om kinderen en hun man. Zodra je begon over kelderende beurskoersen, de landelijke politiek of de inflatie, haakten ze af. Nee, ik veroordeel dat niet. Iedereen kiest zijn eigen prioriteiten. De mijne waren duidelijk anders.
Hoeveel kinderen ik heb? Twee. Twee jongens. Hoe het nu met ze gaat, weet ik eigenlijk niet. Sinds de scheiding is het contact minimaal. Ze trekken meer naar hun vader.
Ja, ik ben gescheiden omdat ik die hoerenloper meer dan zat was. Wat hij bij mij niet kreeg, haalde hij bij anderen. Het was liegen en bedriegen. Zogenaamd overwerken, beurzen bezoeken in het buitenland en dan ontdekken dat hij daar niet alleen naar toe ging, rare telefoontjes krijgen, vreemde luchtjes ruiken…. Dettol! Volgens mij de standaardontsmetter van iedere hoer. Elke keer als hij daarnaar stonk, wist ik genoeg. Zodra de jongens op zichzelf woonden, heb ik hem het huis uitgeschopt.
Ja, ik ben weer gaan werken. Niet bij een baas. Niemand zit te wachten op een oud mens als ik en ben daarom een vertaalbureau gestart. Het loopt als een trein en voorlopig stuur ik mijzelf niet met pensioen.
Angsten? Wat bedoel je?
Oh, als ik doodga. Nee, daar ben ik niet meer bang voor. Ik heb inmiddels twee lieve vriendinnen. Die zijn ook alleen en we hebben afgesproken elkaar een beetje in de gaten te houden. Ik weet nu zeker dat er straks iemand is die mij de ogen sluit. Dom hè. Al die jaren van getrouwd zijn, kinderen opvoeden en willen werken maar niet kunnen, waren niet nodig geweest. Die vriendinnen van nu waren er toen misschien ook al. Angst is en blijft een slechte raadgever. Ik had er niet naar moeten luisteren, maar ja, dat is achteraf geklets. Verloren jaren. Daar valt niets meer aan ongedaan te maken en snap je nu dat ik daar spijt van heb?
-
Meest recente berichten
Recente reacties
Anoniem op Spijt V.G. Sterk op De wijde wereld Machteld Berkelmans op De wijde wereld wzijlstra10 op Breken, brak, gebroken, Rob Alberts op ’t Is altijd ik -2- Archief
- juni 2026
- mei 2026
- april 2026
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- april 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- mei 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
Categorieën
Meta